blog
Ένας ρομποτικός βάτραχος στη σύγχρονη τάξη…
Η εκπαιδευτική ρομποτική τα τελευταία χρόνια κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στο προσκήνιο των εκπαιδευτικών μοντέλων διδασκαλίας. Όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί την εντάσσουν στη “φαρέτρα” των εργαλείων τους για σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις. Αξίζει να παρατηρήσουμε βέβαια ότι η εκπαιδευτική ρομποτική είναι συνυφασμένη κατά κύριο λόγο με την απασχόληση παιδιών, με τα σχολεία να την εντάσσουν σε πιο ευρεία κλίμακα τα τελευταία χρόνια.
Η εκπαιδευτική ρομποτική μέσα από διάφορες πλατφόρμες αποτελεί μια στέρεη εκπαιδευτική λύση με μετρήσιμα μαθησιακά αποτελέσματα, τα οποία ανταποκρίνονται πλήρως στα σύγχρονα προγράμματα διδασκαλίας και περιβάλλοντα μάθησης. Φυσικά και ένα σύγχρονο σχέδιο διδασκαλίας δεν θα πρέπει να αποτελείται μόνο από γνωστικούς στόχους στηριζόμενο μόνο σε μια κατανόηση της διδακτέας ύλης. Ταυτόχρονα, υπό το πρίσμα των σημερινών κοινωνικών συνθηκών, οι κοινωνικο-συναισθηματικοί στόχοι χαρακτηρίζονται τουλάχιστον απαραίτητοι για ένα πλήρες και σύγχρονο σχέδιο μαθήματος. Οι μαθητές μπορούν να εξελίξουν τις γνώσεις τους πάνω στη διδακτέα ύλη, ενώ παράλληλα μπορούν να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, η σπουδαιότητα της οποίας έχει αναδειχθεί από πληθώρα ερευνών τις τελευταίες δεκαετίες. Μια απλή κατασκευή μπορεί εύκολα να αναδειχθεί και να εξελιχθεί σε ένα αυτόνομο και ανεξάρτητο σχέδιο μαθήματος ανάλογα με την οπτική του κάθε εκπαιδευτικού.
Για παράδειγμα, η κατασκευή ενός βατράχου, πέρα από διασκεδαστική ειδικότερα στο κομμάτι της εκτέλεσης του προγραμματισμού, μπορεί να γίνει διδακτικό περιεχόμενο για το μάθημα της Βιολογίας ή της Μελέτης Περιβάλλοντος, με αφορμή την εξέλιξη των ζωντανών οργανισμών στην πορεία της ζωής τους. Το συγκεκριμένο μάθημα μπορεί να προσαρμοστεί εύκολα σε αντίστοιχες ενότητες μέσα και από το διδακτικό περιεχόμενο όπως αυτό παρουσιάζεται αναλυτικά στην τράπεζα σχεδίων διδασκαλίας της LEGO Education χωρίς βέβαια να περιορίζει την ευρηματικότητα του κάθε εκπαιδευτικού (https://education.lego.com/en-us/lessons/wedo-2-science/frogs-metamorphosis#1-preparation). Ωστόσο, είναι δυνατόν μια κατασκευή ενός βατράχου να κρύβει κοικωνικοσυναισθηματικούς στόχους; Φυσικά, και ναι! Αρκεί να ονομάσουμε τον βάτραχο μας, να δημιουργήσουμε την ιστορία της ζωής του, να τον τοποθετήσουμε σε μια ιδιαίτερη πλοκή (αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος) και να περιγράψουμε στοιχεία του χαρακτήρα του κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του (Πώς νιώθει που αλλάζει το σώμα του, πως διαχειρίζεται που είναι διαφορετικός από τους άλλους, κλπ).
Κάπως έτσι τα παιδιά κατακτούν προκαθορισμένους γνωστικούς και κοινωνικο-συναισθηματικούς στόχους μέσα σε ένα διδακτικό περιβάλλον γεμάτο κίνητρα, αξιοποιώντας τον πρωταγωνιστικό και ενεργητικό ρόλο που θα έπρεπε να έχουν. Το τουβλάκι πέρα από δομικό υλικό και αντοχή έχει σίγουρα και εκπαιδευτική δύναμη, αρκεί να το αξιοποιήσουμε στο έπακρο και με τον κατάλληλο τρόπο.